Informacje praktyczne
Klimat
Mimo że na dużym obszarze Polski panuje klimat kontynentalny, który przynosi cieplejsze lata i zimniejsze zimy niż w Danii, Gdańsk znajduje się głównie pod wpływem Bałtyku, w konsekwencji czego tutejsze temperatury są zbliżone do tych w Kopenhadze. Okres późnowiosenny często przynosi wiele dni deszczowych, ale lata są tu słoneczne i cieplejsze niż w Danii; tu w lipcu i sierpniu można prawie zagwarantować pogodę plażową. Zimy mogą być tu odrobinę chłodniejsze niż w Danii, ale rzadko występują bardzo niskie temperatury, podobne do tych w Warszawie. Nawet najzimniejszy miesiąc, styczeń, jest przeważnie na plusie w ciągu dnia.
Pociąg lokalny
Kolejka lokalna, SKM, łącząca Gdańsk z Sopotem i Gdynią to konstrukcja genialna w mieście, które jest bardzo długie i – zasadniczo – niezbyt szerokie. SKM rozpoczyna swój bieg od stacji Śródmieście w Gdańsku i zatrzymuje się co 1-2 kilometry w drodze do Gdyni. Co drugi albo trzeci pociąg kontynuuje kurs do Rumi, Redy i Wejherowa. Nowa linia jeździ od Wrzeszcza przez lotnisko i kończy bieg w Gdyni.
Wprawdzie można byłoby sobie życzyć nieco częstszych kursów w weekendy i wieczorami, ale jeżeli można z tym żyć, SKM stanowi idealny sposób poruszania się po Trójmieście. Niestety, SKM ma niezależny system biletowy, który nie współpracuje z autobusami i tramwajami, ale przeważnie nie trzeba przesiadać na inne środki publicznego transportu. Istnieje jednak wspólny system biletów okresowych.
W dni powszednie SKM kursuje co 10-15 minut od godz. 5.30 do 21.00, aczkolwiek znacznie rzadziej przez pozostałą część doby, a w godzinach od 1.00 do 4.30 rano kursuje tylko jeden pociąg. W soboty i niedziele pociągi kursują mniej więcej co pół godziny.
Bilet można kupić na dworcu oraz w kioskach, następnie trzeba go skasować w małym żółtym kasowniku, zanim wsiądzie się do pociągu. Istnieje także możliwość nabycia biletu w automatach na peronach. Jeżeli ktoś wskoczy do pociągu bez biletu, można go kupić w pierwszym wagonie – ale wymaga to odliczonej kwoty i wiąże się z dopłatą.
Autobusy i tramwaje
System transportu publicznego w Trójmieście jest raczej sprawny, ale występują utrudnienia w godzinach szczytu.
Bilety autobusowe i tramwajowe można nabyć w kioskach i w automatach umieszczonych tam, gdzie ruch jest najbardziej intensywny.
Gdańsk ma sprawną sieć tramwajów w obrębie granic gminy. 11 linii tramwajowych porusza się wzdłuż miasta w pewnej odległości od SKM, stąd całe miasto jest objęte transportem publicznym. SKM to jednak transport znacznie szybszy. Poza tym dociera do dzielnic nieobjętych innym typem transportu, czyli w kierunku wybrzeża – do Stogów, Nowego Portu i Brzezna, oraz w głąb lądu – na Siedlce i Chełm. Wszystkie tramwaje zatrzymują się w pobliżu dworca głównego w Gdańsku. SKM i tramwaje uzupełnia rozbudowana sieć autobusów, w tym także kilka autobusów nocnych, kursujących również poza główne arterie.
Do Sopotu kursują autobusy zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni. W samym mieście istnieją nieliczne linie lokalne, ale większość kontynuuje kurs do Gdańska albo Gdyni.
W Gdyni nie ma tramwajów, ale miasto daje siebie radę z transportem publicznym dzięki sieci autobusów, trolejbusów i
Rowery
Trójmiasto jest najlepszym rejonem rowerowym w Polsce. Wszędzie wzdłuż wybrzeża oraz wzdłuż głównych arterii ciągną się ścieżki rowerowe, a większość z nich jest w dobrym stanie. Ścieżki znajdują się zazwyczaj tylko z jednej strony, mają zatem ruch dwukierunkowy.
Lotnisko
Lotnisko im. Lecha Wałęsy w Gdańsku to nowoczesne lotnisko średniej wielkości, położone około 10 km od centrum Gdańska. Nowo powstała droga ekspresowa sprawia, że kurs do lotniska przebiega bez przeszkód. Pociągi z linii SKM jeździ szybko i sprawnie z Wreszczu i Gdynii do lotniska.
Połączenia promowe
Lotnisko im. Lecha Wałęsy w Gdańsku to nowoczesne lotnisko średniej wielkości, położone około 10 km od centrum Gdańska. Nowo powstała droga ekspresowa sprawia, że kurs do lotniska przebiega bez przeszkód. Pociągi z linii SKM jeździ szybko i sprawnie z Wreszczu i Gdynii do lotniska.
Samochód
Należy wiedzieć, że parkując w centrum miast i na obszarach sąsiadujących z nimi w Gdańsku, Sopocie oraz Gdyni, trzeba w dni powszednie kupić bilet parkingowy.
Powszechnie stosowane są fotoradary, a policja czai się tam, gdzie może złapać piratów drogowych. Pomimo kontroli przeciętna prędkość samochodów znacznie przekracza dozwolone 50 km/h.
Napiwki
Nigdzie w Polsce nie trzeba dawać napiwków. Można zaokrąglić kwotę w taksówce, ale nie ma powodu, by doliczać jakikolwiek procent.
W restauracji kelner spodziewa się napiwku od gościa, ale wielu ludzi go nie daje. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że pensje są niskie i w dużej mierze kelner żyje z napiwku, można więc zostawić coś za dobrą obsługę. Osobiście daję 5%, jeżeli jestem zadowolony z poziomu obsługi. Istnieją nieliczne restauracje, które karzą większe grupy automatycznym doliczeniem napiwku. Jeżeli restauracja nie informuje o tym wyraźnie, jest to moim zdaniem czyn bezprawny i osobiście nie honoruję takich ukrytych opłat.
Pokojówka w hotelu również ucieszy się, jeżeli zostawisz drobne, kiedy wyjeżdżasz.
Jeśli lubisz dawać napiwki, będą one wszędzie przyjęte z zadowoleniem. Prawdopodobnie nikt nie poczuje się urażony z powodu jego otrzymania, ale nie istnieje obowiązek zostawiania go.
Woda
Woda od komunalnego dostawcy była przez wiele lat powszechnie uważana za niezdatną do picia z powodu nieprzyjemnego zapachu, niedobrego smaku i obecności szkodliwych składników. Ostatnie kilka lat i ogromna ilość pieniędzy z UE zmieniły jednak tę sytuację. Woda powinna już być zdatna do picia w większości miejsc w Trójmieście, ale wielu moich znajomych wciąż jej nie pije, chyba że przegotowaną. Wszędzie można kupić wodę butelkowaną i prawdopodobnie tak będzie przez następne kilka lat.
Wyślij wiadomość e-mail na adres m@hardenfelt.pl, jeśli chcesz, aby duński albo anglojęzyczny przewodnik pokazał Ci najważniejsze miejsca w Warszawie.